Japanese
Home
Search
Horizontal Search
Publication Search
( Advanced Search )
Patent Search
( Advanced Search )
Research Highlight Search
( Advanced Search )
Researcher Search
Search by Organization
Support
FAQ
T2R2 User Registration
Doctoral thesis registration
Support/Contact
About T2R2
What's T2R2?
Operation Guidance
Leaflets
About file disclosure
Related Links
Tokyo Tech
STAR Search
NII IR Program
Home
>
Help
Publication Information
Title
Japanese:
ナラティブアプローチを使った教材開発
English:
Author
Japanese:
吉川厚
.
English:
atsushi yoshikawa
.
Language
Japanese
Journal/Book name
Japanese:
日本科学教育学会研究会研究報告
English:
Volume, Number, Page
Vol. 20 No. 2 pp. 7-10
Published date
Sept. 9, 2005
Publisher
Japanese:
日本科学教育学会
English:
Conference name
Japanese:
English:
Conference site
Japanese:
English:
Official URL
http://ci.nii.ac.jp/naid/110004027136
Abstract
教育機関や企業内では、様々な学習手段を使って知識の獲得がおこなわれている。しかし、せっかく得た知識を"いつ"、"どのように"使うのかを学ぶことは大変難しい。従来、企業内では、知識の獲得のためにOJTが利用されてきた。しかしOJTにおいても、学ぶべき手がかりがないことが多く、かなり長い年月をかけてやっと必要とされる知識が習得できる。このような状況を踏まえ、新たな知識獲得の学習手段として、ナラティブアプローチを使った教材の開発を行った。これは、マンガを使ってリアルな一つの物語を描写し、加えてストーリーや場面の中に埋め込まれたビューポイントを見つけながら読むものである。これを読んだ後に、グループ形式の討議でおこなうことで、知識を"いつ"、"どのように"使うかを含めた効果的な学習を促進することができた。
©2007
Tokyo Institute of Technology All rights reserved.