Japanese
Home
Search
Horizontal Search
Publication Search
( Advanced Search )
Patent Search
( Advanced Search )
Research Highlight Search
( Advanced Search )
Researcher Search
Search by Organization
Support
FAQ
T2R2 User Registration
Doctoral thesis registration
Support/Contact
About T2R2
What's T2R2?
Operation Guidance
Leaflets
About file disclosure
Related Links
Tokyo Tech
STAR Search
NII IR Program
Home
>
Help
Publication Information
Title
Japanese:
読み解くためのマンガ教材設計:描画による実践教育ケースの制作手法
English:
Making a MANGA-case for Situated Intelligence Training : How to Embed Viewpoints for Organizing an Educational case
Author
Japanese:
折田明子
,
吉川厚
.
English:
折田明子
,
atsushi yoshikawa
.
Language
Japanese
Journal/Book name
Japanese:
経営情報学会2010年秋季全国研究発表大会 要旨集
English:
Volume, Number, Page
Published date
Nov. 15, 2010
Publisher
Japanese:
経営情報学会
English:
Conference name
Japanese:
経営情報学会2010年秋季全国研究発表大会
English:
Conference site
Japanese:
名古屋
English:
Official URL
http://www.jasmin.jp/activity/zenkoku_taikai/2010_fall/
Abstract
本発表では、筆者らが制作したウェブサイトの炎上事件を扱ったマンガ教材を題材に、描画によるケース教材の制作手法について述べる。一般にマンガ教材は物語を単純化し、理解を容易にする手法と考えられているが、本稿では描画による情報の埋め込みなど、複合的な要因の読み解きという特徴に着目している。本稿では、実践教育のケース手法の一つとして、ケースメソッドおよびナラティブ・アプローチを踏襲しつつ、描画の特徴を取り入れたマンガ教材の制作過程を提示する。
©2007
Tokyo Institute of Technology All rights reserved.