Japanese
Home
Search
Horizontal Search
Publication Search
( Advanced Search )
Patent Search
( Advanced Search )
Research Highlight Search
( Advanced Search )
Researcher Search
Search by Organization
Support
FAQ
T2R2 User Registration
Doctoral thesis registration
Support/Contact
About T2R2
What's T2R2?
Operation Guidance
Leaflets
About file disclosure
Related Links
Science Tokyo
STAR Search
NII IR Program
Home
>
Help
Publication Information
Title
Japanese:
エージェント・ベース・シミュレーションを用いた教員配置問題の分析
English:
Analysis of Teacher Resource Allocation Problem with Agent-Based Simulation
Author
Japanese:
矢野雄大
,
神澤篤啓
,
山田隆志
,
吉川厚
,
寺野隆雄
.
English:
Katsuhiro Yano
,
Atsuhiro Kanzawa
,
Takashi YAMADA
,
atsushi yoshikawa
,
Takao Terano
.
Language
Japanese
Journal/Book name
Japanese:
教育システム情報学会 研究報告
English:
Volume, Number, Page
Vol. 26 No. 7 pp. 153-160
Published date
Mar. 17, 2012
Publisher
Japanese:
教育システム情報学会
English:
Conference name
Japanese:
2011年度 JSiSE特集論文研究会
English:
Conference site
Japanese:
大阪
English:
Official URL
http://www.jsise.org/studygroupcommittee/2011/2011-sp-pro.html
Abstract
教育施策を評価するには、生徒・教師・制度の相互作用をミクロ・マクロの双方の関連から考察することが重要である。エージェント・ベース・シミュレーション(ABS)はこれに有用な手法である。本研究では、生徒が進学において、学力によるシャッフリングを受けることを想定した教育課程にABSを適用し、教員配置問題の効果についてシミュレーション実験を行った。さらに学生の学びについて3つのモデルを作成し、教員増員試作による学力の底上げ効果が3つのモデルに共通して見られた。
©2007
Institute of Science Tokyo All rights reserved.