Japanese
Home
Search
Horizontal Search
Publication Search
( Advanced Search )
Patent Search
( Advanced Search )
Research Highlight Search
( Advanced Search )
Researcher Search
Search by Organization
Support
FAQ
T2R2 User Registration
Doctoral thesis registration
Support/Contact
About T2R2
What's T2R2?
Operation Guidance
Leaflets
About file disclosure
Related Links
Tokyo Tech
STAR Search
NII IR Program
Home
>
Help
Publication Information
Title
Japanese:
説明パターンに着目した板書による授業とスライドによる授業の比較
English:
Comparison between classes with blackboard and slide in focusing explanation patterns
Author
Japanese:
岡崎 泰久
, 香月 なつ美,
吉川 厚
.
English:
Yasuhisa Okazaki
, Natsumi Katsuki,
atsushi yoshikawa
.
Language
Japanese
Journal/Book name
Japanese:
第39回教育システム情報学会全国大会講演論文集
English:
Volume, Number, Page
Published date
Sept. 10, 2014
Publisher
Japanese:
教育システム情報学会
English:
Conference name
Japanese:
第39回教育システム情報学会全国大会講演
English:
Conference site
Japanese:
和歌山
English:
Official URL
http://www.jsise.org/taikai/2014/
Abstract
本研究では,板書を用いた授業と,スライドを用いた授業において,教師の行う説明パターンに着目し,その比較を行う.予め,授業における教師の情報の与え方を分類した説明パターンを定義し,それぞれのタイプの授業のビデオ分析を行った.その結果,スライドによる授業では,授業で用いられる説明パターンの数が少なく,それらの間の遷移も単調であるのに対して,板書による授業では,出現する説明パターンが豊富であり,それらの間の遷移が多様であることが分かった.
©2007
Tokyo Institute of Technology All rights reserved.